Omuletii Verzi » Blog Archive » Zborul cu avionul si amprenta CO2

Zborul cu avionul si amprenta CO2

Categoria : Uncategorized

O data cu diminuarea zborurilor la nivel european, cu inchiderea aeroporturilor si blocarea avioanelor la sol, a venit printre ecologisti si teoria unei scaderi de consum de CO2 prin faptul ca aeronavele nu se perinda cu aceeasi densitate prin atmosfera. Dar cat de nociv este de fapt zborul cu avionul pentru mediu?

Chiar are calatoria cu avionul o amprenta CO2 atat de mare?

Nu prea se poate ascunde faptul ca avioanele emit cele mai multe gaze cu efect de sera, dintre toate mijloacele de transport disponibile omului. Nu e vorba doar de acest efect direct asupra mediului, ci si despre cel indirect: ele permit oamenilor sa calatoreasca mult mai multi kilometri decat alte mijloace, aduc turism si mase de oameni in zone “virgine” si lipsite de vasta activitate umana.

Care este impactul total al aviatiei asupra mediului?

Industria aviatiei se stie apara atunci cand este acuzata de o contributie grea la poluare: de fapt, doar 1.5% – 2% din totalul emisiilor de CO2 provin de la avioane. Totusi, aceste cifre, referindu-se la nivelul global, pot suporta unele mentiuni: cele mai mari emisii de CO2 revin in atmosfera din industria aviatiei in tarile dezvoltate – Anglia, de exempu, ridica aceasta amprenta la 6,5% din totalul CO2-ul produs. Daca la aceste procentaje mai adaugam si industria construirii de avioane, dar si traficul generat de transportul combustibilului si alimentarea lor, ajungem la o estimare ca 13% – 15% din totalul emisiilor de gaze cu efect de sera se pot atribui industriei zborului.

Se pot fabrica avioane “mai verzi”?

Este demonstrat ca acest lucru e posibil in randul masinilor, prin crearea masinilor tip hibrid, a celor pe electricitate saua altor tipuri de functionare ecologica a autovehiculelor.
In cazul avioanelor, insa, povestea e putin mai complicata. Vor exista evolutii ale motoarelor pentru eficientizarea energiei si producerea de avioane cu o capacitate mai mare de transport vor diminua poluarea globala, dar nu exista niciun plan pentru o transformare atat de revolutionara ca in randul autovehiculelor. Motoarele electrice nu pot crea destula putere pentru a ridica avioanele de la sol, asa ca s-ar mai lua in calcul solutia biocombustibilului. O estimare rapida a rezultat insa ca ar fi nevoie de o cincime din toata suprafata agricola din lume, pentru a suplini necesarul prin biocombustibil obtinut din plante. Asta ar lasa prea putina suprafata agricola pentru cerealele destinate hranei omului si al animalelor.

Ce poate face fiecare dintre noi legat de acest aspect?

Pentru aceia care doresc sa faca ceva individual impotriva impactului industriei aviatiei asupra mediului, primul sfat evident ar fi sa nu mai circule cu avionul. S-ar putea, de asemenea, reduce numarul calatoriilor intr-un an, sau alegerea destinatilor mai putin indepartate.

Totodata, un numar redus de bagaje poate avea si el un efect pozitiv.

Nu in ultimul rand, se poate opta intotdeauna pentru o companie aeriana low-cost si pentru clasa “Economy”. Chiar daca oamenii tind sa creada ca liniile low-cost sunt mai poluatoare, acest lucru este fals: ele au de obicei mai multe scaune pe un spatiu mai mic si incearca, prin reduceri de pret, sa ocupe cat mai eficient locurile libere. Clasa business nu e foarte eco-prietenoasa, deoarece permite o “risipa” de spatiu pentru confort.

Ca o concluzie: da! Norul de cenusa provenit de la vulcanul islandez e responsabil pentru reducerea emisiilor de CO2 din atmosfera, cel putin pentru cateva zile :)

Acest articol este adaptat dupa http://www.guardian.co.uk/environment/2010/apr/06/aviation-q-and-a

Scrie un comentariu

Premium Wordpress Plugin